Klantenservice Infrasol Klantenservice Infrasol

Voordelen Voordelen

De sauna

 

Algemene informatie over de Sauna:


SAUNA, wat is dat?

Het vreemde, maar goedklinkende woord sauna stamt af van de Finse taal. Het beschrijft een vorm van baden, die in Finland reeds eeuwenlang bekend is.
Overal aan de oevers van de talloze meren en rivieren, aan de oevers van de baaien van de Oostzee staan de kleine badhuisjes waarover zoveel verteld wordt. Toen dit soort "bad" ook in Duitsland en andere landen bekend werd, werd de naam sauna ook overgenomen. Men zegt "men neemt een sauna" (of ook wel saunabad) of "men gaat naar de sauna". Bij deze laatste uitdrukking denk men aan een houten saunacabine die dit soort "bad" zo typeert.


Waarom naar de sauna gaan?

Waarom wint zo een eenvoudige maatregel als het saunabad zo sterk aan populariteit in een tijd, die gekenmerkt wordt door technische vooruitgang en stress, en waarin de levensstandaard wereldwijd stijgt?

Het antwoord ligt in de ware behoeftes van de mensen van onze tijd; de sauna beantwoord aan een echte behoefte. Ze biedt echte en totale lichamelijke ontspanning van de mens, zijn humeur en weerstand, reiniging en interne ontgifting van het lichaam. Bij regelmatig gebruik merkt men een verbetering van lichamelijke functies, en dan voornamelijk betreffende het hart en de bloedsomloop. Een extra pluspunt is de gezamenlijke vrijetijdsbesteding met familie of vrienden.
 

Traditioneel saunabad

Elke saunabeurt begint met een douche. Fris gedoucht, afgedroogd en met een handdoek om op te zitten gaat u de saunacabine in. Een saunabad duurt doorgaans 8 - 15 minuten. U moet echter steeds zelf ondervinden wat voor u het aangenaamst is. Voor de indeling van de banken geldt: hoe hoger, hoe warmer. Probeer zelf uit waar u zich het best voelt. Het is aangeraden enkele minuten rechtop te zitten op de onderste bank voordat u de sauna verlaat.

Na het saunabad volgt de afkoeling. Ideaal zou zijn meteen na de sauna naar buiten in de frisse lucht te gaan en dan een koude douche te nemen. Een sauna is een wisselbad: opwarmen in warme droge lucht in de saunacabine, en dan weer afkoelen door de buitenlucht en koud water. Het verfrissende verkoelende deel is door de herhaalde werking niet minder belangrijk als de ontspannende en kalmerende werking.

Aansluitend volgt de rustfase. Hier moet u zichzelf de tijd gunnen om minstens 15 minuten te rusten. De opvolging van het opwarmen / zweten, de doelbewuste afkoeling en rustfase noemt men vaak een "saunabad". Dit herhaalt u minstens éénmaal. Wie ermee vertrouwd is, neemt doorgaans 3 "saunabaden", wat ongeveer anderhalf tot twee uur in beslag neemt.
Bij gezondheidsproblemen dient u vooraf uw arts te raadplegen. Ook is het niet raadzaam meteen na een sportoefening in de sauna te gaan. Wacht even tot uw lichaam weer "gekalmeerd" is. Ook is het niet aangeraden meteen na het eten of met een volledig lege maag de sauna te gebruiken.
 

Hout van de hoogste kwaliteit.

Hout is van oudsher DE grondstof voor saunacabines. De kwaliteit van de cabines vindt haar oorsprong reeds in de keuze van het gebruikte hout. Het Noorse klimaat waar het hout groeit is daarbij van essentieel belang. De balken alsook het profielhout van onze cabines worden uitsluitend van Noors vurenhout vervaardigd. Alle bomen groeien door de lage temperatuur in dat klimaat zeer langzaam en ontwikkelen op die manier eigenschappen die hen zeer geschikt maakt als natuurlijk bouwmateriaal.

We gebruiken voor de Chaleur kwaliteitssauna's ook Canadees rood cederhout, Baltisch zachthout (Espen), Hemlock en of Cambara. De gebruikte ruwhout kwaliteit wordt daarnaast constant bewaakt. Alleen onberispelijk hout wordt in verdere productieprocessen met moderne machines tot pasklare geprefabriceerde panelensauna's verwerkt.